FuturePro scan – De lerende organisatie

futurepro scan

Hoe leerbaar en future proof is jouw organisatie?


Het concept van de lerende organisatie blijkt een aantrekkelijk idee voor elke organisatie. Het continu weten aan te passen en in te spelen op veranderende marktomstandigheden, is het recept voor overleven en continuïteit. Het blijkt echter vaak lastig om dit tamelijk abstracte idee in de praktijk ‘handen en voeten’ te geven.

Aan de hand van het TNO rapport “Lerende en innovatieve organisaties” (november 2019), heeft De Transitie Kamer in samenwerking met een aantal Masters of Education, het framework en de conclusies van dit rapport vertaald naar een praktische scan (FuturePro). Deze biedt een integraal inzicht waar(in) organisaties zich kunnen ontwikkelen om meer leerbaar en futureproof te worden.

de futurepro scan

de 5 bouwstenen

De lerende organisatie: wat onderzoeken we met FuturePro?


De FuturePro scan bestaat uit 5 bouwstenen om een lerende organisatie te worden: Medewerker, Functie en TakenLeiderschap en Team, Organisatie en Omgeving. Binnen elke bouwsteen zijn er dimensies en onderdelen. Deze worden door middel van online tests getoetst.

Zo heeft bijvoorbeeld de bouwsteen Medewerker de dimensie "Denkkracht", die onder andere de onderdelen "Probleemoplossend vermogen" en "Reflectie" bevat. Naast een globaal overzicht kan er daardoor ook inzicht worden gegeven in meer dan 80 onderdelen die van invloed zijn op de leerbaarheid en toekomstbestendigheid van de organisatie.

welke inzichten

levert futurepro op?

Met FuturePro willen we een aantal inzichten geven die organisaties kunnen helpen zich verder te ontwikkelen als lerende organisatie. Inzichten zoals:

  • Wat is het lerend vermogen van de organisatie, integraal bezien vanuit de 5 bouwstenen?
  • Stimuleert en faciliteert de organisatie leren vanuit een strategisch perspectief?
  • Is er een fit tussen het lerend vermogen van de organisatie en haar medewerkers?
  • Wordt het menselijk potentieel benut?
  • Op welke onderdelen kan de organisatie zich ontwikkelen om meer lerend te worden?
  • Hoe lerend beoordelen medewerkers zichzelf?

de uitvoering

Welke stappen nemen we om de scan uit te voeren?


Voorbereiding

  • Doel van het onderzoek bepalen;
  • Doelgroep en grootte van de steekproef bepalen;
  • Communicatieplan opzetten.

(Interne) communicatie

  • Betrekken van deelnemers, verkrijgen van commitment;
  • Gegevens verzamelen en inlog gegevens verstrekken;
  • Instructies en verwachtingen communiceren.

Uitvoering scan

  • De scan is opgebouwd uit diverse digitale testen die online worden gemaakt;
  • Face-to-face diepte interviews met een gedefinieerd aantal deelnemers;
  • Respons- en voortgangs-administratie. 

Verwerking resultaten

  • Controle ingeleverde testresultaten;
  • Consolideren van de resultaten;
  • Rapportage uitwerken.

Presenteren van resultaten

  • Delen van inzichten;
  • Conclusies en aanbevelingen;
  • Evaluatie & Learnings.

Opvolging

Afhankelijk van de resultaten bespreken we samen welke vervolgacties uitgezet kunnen worden om een leerbare en futureproof organisatie te worden.

>