persoonlijke verandering
William Bridges' Transitiemodel
Het Bridges Transitiemodel helpt organisaties en individuen de persoonlijke en menselijke kant van verandering beter te begrijpen en te verwerken.
Het model identificeert de drie stadia die een individu tijdens verandering doormaakt: Het beëindigen van wat nu is, de neutrale zone en het nieuwe begin.
Het Bridges Transitiemodel is ontwikkeld door William Bridges en wordt al meer dan dertig jaar gebruikt door leiders en management consultants.

handig overzicht
Het Transitiemodel van Bridges in schema

van afscheid tot nieuw begin
De 3 fasen van het Transitiemodel van Bridges
1.
Afscheid nemen en loslaten
Overgang begint met een einde. Dit is paradoxaal, maar waar. Deze eerste fase van de overgang begint wanneer mensen vaststellen wat ze verliezen en leren hoe ze met deze verliezen moeten omgaan. Ze bepalen wat voorbij is (en wordt achtergelaten) en wat ze zullen behouden. Dit kunnen relaties, processen, teamleden of locaties zijn.
2.
De neutrale zone
De tweede stap in de overgang komt na het loslaten: de neutrale zone. Mensen gaan door een tussenperiode waarin het oude weg is, maar het nieuwe nog niet volledig operationeel is. Dit is het moment waarop de cruciale psychologische aanpassingen en herschikkingen plaatsvinden. Het is de kern van het overgangsproces. Dit is de tijd tussen de oude realiteit en het gevoel van identiteit en de nieuwe. Mensen creëren nieuwe processen en leren wat hun nieuwe rol zal zijn. Ze zijn in beweging en kunnen verwarring en verdriet voelen. De neutrale zone is de voedingsbodem voor een nieuw begin.
3.
Het nieuwe begin
Een begin gaat gepaard met nieuwe inzichten, waarden en houdingen. Een begin wordt gekenmerkt door het vrijkomen van energie in een nieuwe richting. Het is een uitdrukking van een nieuwe identiteit. Goed beheerde overgangen stellen mensen in staat een nieuwe rol te vervullen, met inzicht in hun doel, de rol die zij spelen en hoe zij het best kunnen bijdragen en deelnemen. Daardoor voelen zij zich geheroriënteerd en vernieuwd.
zonder transitie geen verandering
Wat is het verschil tussen verandering en transitie?
Verandering is de externe gebeurtenis of situatie die plaatsvindt: een nieuwe bedrijfsstrategie, een wending in het leiderschap, een fusie of een nieuw product. De organisatie richt zich op het gewenste resultaat dat de verandering zal opleveren, meestal als reactie op externe gebeurtenissen. Verandering kan heel snel gaan.
Transitie is het innerlijke psychologische proces dat mensen doormaken wanneer zij de nieuwe situatie die de verandering met zich meebrengt internaliseren en ermee in het reine komen. Empathische leiders erkennen dat verandering mensen in een crisis kan brengen.
Het uitgangspunt voor het omgaan met transitie is niet het resultaat, maar het einde dat mensen hebben bij het achterlaten van de oude situatie.
Verandering zal alleen succesvol zijn als leiders en organisaties ingaan op de transitie die mensen tijdens de verandering ervaren. Mensen ondersteunen bij de overgang, in plaats van ze vooruit te duwen, is essentieel als de verandering moet werken zoals gepland. Dit is de sleutel tot het benutten van kansen voor innovatie en het creëren van organisatorische veerkracht.
transities zijn processsen
Wat is het transitie management proces?
Transitiemanagement in organisaties richt zich op het innerlijke psychologische proces dat mensen ervaren tijdens verandering.
Succesvol transitiemanagement omvat de volgende stappen:
- Communiceren met de organisatie over waarom de verandering nodig is.
- Het verzamelen van informatie van degenen die door de verandering worden beĂŻnvloed om het effect ervan op hen te begrijpen. Het verkrijgen van hun investering in het resultaat.
- Het doen van een audit van de transitiebereidheid van de organisatie.
- Het opleiden van leiders over hoe de verandering individuen in de organisatie zal beĂŻnvloeden om de overgang effectief te beheren.
- Het volgen van de vooruitgang van individuen terwijl zij door de drie stadia van transitie gaan.
- Individuen helpen begrijpen hoe zij positief kunnen bijdragen aan de verandering en het belang van hun rol in de organisatie.
kennis en vaardigheden voor leiders
wekelijks nieuws ontvangen