Team volwassenheid assessment (Tuckman)

fasen van teamontwikkeling

Team volwassenheid assessment (Tuckman)


Beschrijving

Het Forming - Storming - Norming - Performing model van teamontwikkeling werd voor het eerst voorgesteld door Bruce Tuckman in 1965. Hij beweerde dat al deze fasen noodzakelijk en onvermijdelijk zijn om een team te laten groeien, om uitdagingen aan te gaan, om problemen aan te pakken, om oplossingen te vinden, om werk te plannen en om resultaten te leveren.

Tegenwoordig gebruiken organisaties dit teamconcept regelmatig om kwaliteitsverbeteringen in hun kritische processen aan te brengen.
Teamleiders en managers moeten begrijpen hoe teams zich ontwikkelen en wanneer ze moeten ingrijpen als dingen niet gaan zoals gewenst.

Wanneer gebruiken?

Het doel van het Tuckman Teammodel is om vast te stellen en te begrijpen in welke fase van het teamwerk een team zich bevindt.


Het kan op elk moment in het teamproces worden gebruikt om het bewustzijn van de volwassenheid van het team te vergroten en strategieën te ontwikkelen om het team vooruit te helpen.


Het team krijgt in het assessment een lijst met 32 vragen voorgelegd met stellingen over teamwerk en het functioneren van het team.

het model

Tuckman teamvolwassenheid model


wat wordt gemeten?

De 4 fasen van team volwassenheid


Fase

Forming

Storming

Norming

Performing

Groepsdynamiek

Kijkt het team gespannen naar de teamleider voor richting en ondersteuning? Zijn ze onzeker in hun rol?

Zijn teamleden onzeker over hun plaats en de hiërarchie in de groep? Zijn ze meer bezig met de omgeving dan met het team?

Zijn de onderlinge verschillen niet meer bedreigend en groeit er acceptatie van en naar elkaar?

Deelt het team de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het resultaat en speelt het flexibel in op veranderingen?

Gedrag

Gedragen van teamleden:


  • Voorzichtig?
  • Reactief?
  • Proberend?
  • Afhankelijk?

Gedrag van teamleden:


  • Luisteren ze slecht?
  • Leggen ze de schuld bij de ander?
  • Schieten ze snel in een slachtoffer rol?
  • Komen ze afspraken slecht na?

Gedrag van teamleden:


  • Leren ze feedback te geven?
  • Begrijpen ze het waarom?
  • Gebruiken ze regels als leidraad?
  • Staan ze achter de doelen?

Gedrag van teamleden:


  • Zijn ze trots op het team?
  • Denken en handelen ze pro actief?
  • Zijn ze wendbaar / flexibel?
  • Zijn ze effectief en efficiënt?

Krachtenveld

Teamleider

  • Wordt er richting geven, geïnstrueerd?
  • Worden er verwachtingen gezet?
  • Wordt openheid gefaciliteerd?
  • Worden conflicten ter sprake gebracht?
  • Is er een coachend optreden?
  • Wordt individuele verantwoordelijkheid gestimuleerd?
  • Wordt onderlinge feedback gebruikt?
  • Worden besluiten samen genomen?
  • Is er een inspirerende lerende omgeving?
  • Worden resultaten gemonitord?
  • Wordt er begeleid vanaf de zijlijn?
  • Wordt er vooruit gekeken en samen verder ontwikkeld?
  • Wordt verantwoordelijkheid gedelegeerd?
>
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.