de drijvende kracht
Het cultuur van concurrerende waarden profiel
Het concurrerende waarden framework
Het Competing Values Framework (CVF) is erkend als één van de vijftig meest belangrijke modellen in de geschiedenis van het bedrijfsleven. Het kwam oorspronkelijk voort uit empirisch onderzoek naar welke factoren organisaties effectief maken.
Het raamwerk is sindsdien toegepast op een verscheidenheid van onderwerpen die verband houden met individueel en organisatorisch gedrag. Het is de focus van empirische studies geweest voor meer dan 20 jaar en het is gebruikt om duizenden organisaties en tienduizenden managers te helpen hun prestaties te verbeteren.
De vier kwadranten
Het concurrerende waarden profiel bestaat uit twee dimensies: één verticaal getrokken en één horizontaal getrokken, wat resulteert in vier kwadranten. Bij het bestuderen van organisaties meer dan twee decennia geleden, werd ontdekt dat sommige organisaties effectief waren als zij flexibiliteit en aanpassingsvermogen toonden, maar andere organisaties waren effectief als ze stabiliteit en controle toonden. Evenzo, waren sommige organisaties effectief als zij efficiënte interne processen onderhielden, terwijl andere effectief waren als zij een concurrerende externe positionering ten opzichte van klanten en cliënten handhaafden.
Deze verschillen vertegenwoordigen de verschillende uiteinden van twee dimensies en deze dimensies vormen de rudimenten van het concurrerende waarden profiel. Elk kwadrant in het raamwerk
vertegenwoordigt een manier van zijn, zien, managen en organiseren.
wat als belangrijk WORDT ervaren
Het cultuur van concurrerende waarden model

Wat wordt gemeten?
Meting van de vier kwadranten
1. Het Samenwerken Kwadrant
Het Samenwerkingskwadrant vertegenwoordigt het soort mensen, doelen en processen die aanleiding geven tot samenwerking. Mensen in het Samenwerken Kwadrant hebben zijn gecommitteerd aan hun gemeenschap, gericht op gedeelde waarden en communicatie. Hun cultuur is gericht op betrokkenheid en het opbouwen van commitment over tijd. Samenwerkende bedrijven streven er vaak naar de favoriete werkgever te zijn. Drijfveren zijn cohesie en betrokkenheid. Leiders bouwen de organisatie door het aanmoedigen van vertrouwensrelaties en door de gemeenschap te koesteren. Eensgezind gedrag produceert een sterk organisatorisch beeld in de markt. Klanten kunnen worden beschouwd als partners in een uitgebreide gemeenschap.
Het extreme Samenwerken Profiel wordt negatief en verandert in een een toegeeflijke, lakse omgeving waar de resultaten onderbelicht blijven.
krijg inzicht
Voordelen van het concurrerende waarden profiel
Een voordeel van het CVF is dat het gebaseerd is op een goed ontwikkelde theoretische en empirische basis.. Er is veel onderzoek verricht om het CVF en haar toepassingen te valideren. Het strookt bijvoorbeeld met de psychologie van Jung, de sociologie van Parsons, de filosofie van Wilber en de hersenfysiologie van Lawrence.
Individuen die het assessment maken, kunnen hun resultaten koppelen aan andere goed ontwikkelde benaderingen van verbetering, net als organisaties die gegevens ontvangen over hun eigen eigenschappen,
Het belangrijkste is dat het empirisch onderzoek dat door wetenschappers in honderden organisaties is uitgevoerd (gekoppeld is aan de honderden interventies in echte organisaties die het
het Competing Values Framework hebben gebruikt), een rijk scala aan richtlijnen en voorschriften biedt voor het verbeteren van individuele en organisatorische prestaties. Dit zijn niet slechts handig gecreëerde instrumenten. Zij zijn eerder een geïntegreerde reeks van beoordelingsinstrumenten, gericht op het mogelijk maken en verbeteren van consistente en uitgebreide verbetering.
kennis en vaardigheden voor leiders
wekelijks nieuws ontvangen