DISC Gedragsprofiel

inzicht in jezelf en anderen

Het DISC Gedragsprofiel


Zelfbewustzijn is essentieel voor succes. Als je niet begrijpt wat jouw acties en gedragingen drijft, is het moeilijk om positieve groei te cultiveren. Als je ontdekt wat jou inspireert, identificeer je wat je kan weerhouden van succes, evenals de eigenschappen, gewoonten en gedragingen die je vooruit helpen.


Wanneer je het DISC Gedragsprofiel doet, krijg je een compleet profiel dat je laat zien hoe je de verschillende aspecten van je persoonlijkheid kunt inzetten voor een leven vol prestaties dat aansluit bij jouw persoonlijke waarden. 

Het DISC Gedragsprofiel is voor iedereen die inzicht in zichzelf wil krijgen. Het vergroot de zelfkennis en kan beperkende overtuigingen blootleggen die je ervan weerhouden je doelen te bereiken.


Het kan je ook helpen strategieën te ontwikkelen voor een doorbraak op elk gebied van je leven. In de meeste gevallen wordt het DISC Gedragsprofiel gebruikt in teamverband. Het assessment kan een gemeenschappelijke taal opleveren die mensen kunnen gebruiken om zichzelf en anderen beter te begrijpen.

het model

Wat is een DISC Gedragsprofiel?


Ontwikkeld door psycholoog William Moulton Marston, onderzoekt de DISC beoordeling hoe iemand scoort op de vier primaire persoonlijkheidstypes - dominantie, invloed, standvastigheid en nauwgezetheid. Iedereen heeft deze vier kenmerken, maar de sterkte ervan verschilt per persoon. Geen van de DISC persoonlijkheidskenmerken is inherent positief of negatief. 

De test en de resultaten zijn niet oordelend en helpen degenen die de test doen te reageren op conflicten, problemen op te lossen en te ontdekken wat er schuilgaat achter hun gemeenschappelijke gewoonten of werkstijlen. De test is ontworpen voor zowel individuen die hun sterke punten en motivatoren willen identificeren en maximaliseren, als voor organisaties die high-performance teams willen integreren.

DOMINANT

  • Direct
  • Resultaatgericht
  • Besluitvaardig
  • Competitief
  • Probleemoplosser

stabiel

  • Begrijpvol
  • Teamspeler
  • Geduldig
  • Stabiel
  • Oprecht

INVLOED

  • Charmant
  • Enthousiast
  • Optimistisch
  • Inspirerend
  • Overtuigend

Conscentieus

  • Analytisch
  • Precies
  • Diplomatiek
  • Conformerend
  • Objectief

de resultaten

Wat levert een DISC Gedragsprofiel op?


Zelfbewustzijn

Je kunt je sterke punten niet ontwikkelen en aan je zwakke punten werken als je niet weet wat ze zijn. Het DISC Gedragsprofiel verbetert je zelfbewustzijn, ofwel het vermogen om jezelf objectief en realistisch te evalueren, wat de basis is voor succes op het werk en in het leven.

Communicatie

Als zelfbewustzijn de basis is van persoonlijk succes, dan is communicatie de basis van geweldige teams. Het vermogen om uitdagingen te identificeren, effectief te communiceren en oplossingen te vinden die voor alle betrokkenen werken, is van vitaal belang voor succesvol teamwerk en dus voor je organisatie.

Conflictoplossing

Als je weet hoe iedereen in je team communiceert, kun je vaststellen waar potentiële conflicten kunnen ontstaan en sneller de oorzaak aanpakken als dat gebeurt. Het DISC Gedragsprofiel kan de diepere persoonlijkheidsconflicten blootleggen die ten grondslag liggen aan het feit dat teamleden niet met elkaar kunnen opschieten.

Teamwork

Met verbeterde communicatie en conflictoplossing zal je ontdekken dat je teams over de hele linie sterker zijn. De teamleden zullen elkaar en zichzelf beter begrijpen en ook begrijpen hoe ze elkaars sterke en zwakke punten aanvullen.

Leiderschap

Het vermogen om te communiceren, relaties op te bouwen en anderen te beïnvloeden is cruciaal voor goed leiderschap. Maar je kunt niets van dat alles doen als je jezelf en de mensen om je heen niet begrijpt. Als je de persoonlijkheden en werkstijlen van je team leert kennen, word je de meest effectieve leider die je kunt zijn.

Customer Service

DISC profielen zijn ook zeer effectief voor verkoop- en klantenserviceteams, die veel verschillende soorten persoonlijkheden moeten begrijpen en zich daaraan moeten aanpassen. Kennis van hun eigen persoonlijkheden en die van hun publiek helpt hen die echte, menselijke band te scheppen waar prospects en klanten naar op zoek zijn.

>