De Adoptiecurve van Rogers

acceptatie van nieuwe ideeen

De adoptiecurve van Rogers


De Rogers Adoptiecurve (ook wel het Diffusieproces genoemd) beschrijft hoe nieuwe innovaties en ideeën worden geaccepteerd en overgenomen door groepen en culturen.

De theorie werd in 1957 ontwikkeld door Joe M. Bohlen, George M. Beal en Everett M. Rogers aan de Iowa State University. Het werd oorspronkelijk toegepast op landbouw en huishoudkunde, maar later toegepast op nieuwe ideeën en technologieën door Everett Rogers in zijn boek Diffusion of Innovations.

De curve belicht de acceptatie van nieuwe ideeën door de organisatie via vijf stadia:


  • Bedenkers, Initiators (Innovators)
  • Omarmers, ambassadeurs (Early adopters)
  • Vroege volgers (Early majority)
  • Late volgers (Late majority)
  • Achterblijvers (Laggards)

het model

De adoptiecurve van Rogers in schema


het model

De 5 stadia van adoptie


Innovators

Innovators zijn enthousiast en willen de eerste zijn die de nieuwste technologie gebruikt.


Zij vertegenwoordigen een klein percentage van de organisatie.

Early adopters

Early adopters zijn mensen die genieten van nieuwe innovaties en zich comfortabel voelen bij het nemen van sociale risico's, maar die vooral gemotiveerd worden door het potentieel ervan om hun succes te bevorderen. Zij hebben veel invloed op de organisatie en fungeren als trendsetters.

Early majority

De early majority bestaat uit pragmatici die nieuwe innovaties pas invoeren nadat deze hun waarde hebben bewezen en zij er zeker van zijn dat zij hierdoor geen risico lopen. Zij vormen het grootste segment van de organisatie.

Late majority

De late majority zijn conservatieve denkers die risicomijdend en uiterst voorzichtig zijn bij het gebruik van iets nieuws. Zij willen niet alleen aantoonbare resultaten zien, maar ook de verzekering dat er vrijwel geen risico is. Zij vertegenwoordigen ook een groot deel van de organisatie.

Laggards

Achterblijvers gebruiken nieuwe technologie alleen als ze gedwongen worden en doen dat dan schoppend en schreeuwend. Zij vormen een klein publiek.

voortgang door stadia

De 5 stadia van acceptatie


1. Kennis

Leren over het bestaan en de functie van het idee.

2. Overtuiging

Overtuigd raken van de waarde van het idee.

3. Beslissing

Je verbinden tot de aanneming van het idee.

4. Implementatie

In gebruik nemen van het idee.

5. Bevestiging

De uiteindelijke aanvaarding van het idee.

>